سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چی کار کنیم که گناه نکنیم

ارسال  شده توسط  علی امانی در 88/11/30 6:43 عصر

چند وقتیه همه از هم  سوال می کنن

بابا چطور گناه نکنیم نمیشه  و این جور صحبتا اما 

یکی از بهترین راه هایی که گناه نکنیم نماز خواندنه

______________________________________

چرا؟ 

______________________________________

چون وقتی ما نماز می خونیم از بعضی کار ها و گناه ها که یادمون میاد

خجالت می کشیم وقتی ما نماز خون باشیم و بفهمیم که به زوذی میریم

برای نماز دیگه گناه نمی کنیم تا جلوی خدا بیشتر از این شرمنده نشیم

 فقط کافیه نمازمونو ترک نکنیم

_________________________

به خودت بیا            هنوز دیر نشده عجله کن               حی علی صلاة

______________________________________________

 


چرا نماز نخوانیم؟

ارسال  شده توسط  علی امانی در 88/11/30 6:17 عصر

چرا به خاطر نخواندن نمازی که همش 5 دقیقه هم نمی شه بریم به جهنم ؟ چرا؟

حیف بهشت به این خوبی نیست؟ 

بریم جهنم برای ندادن چند دقیقه از وقتمون برای نماز

 اونم برای چیزایی که ................................

________________________________________________________

تصور کن به خاطر نخواندن نماز

رو به روی در جهنم  ایستادی و با گریه و حسرت نماز می خوای  وارد جهنم بشی

خیلی سخته مگه نه؟

 

 

فریاد می زنی که پشیمونی اما پشیمانی سودی ندارد

_________________________

 

به خودت بیا            هنوز دیر نشده عجله کن               حی علی صلاة

______________________________________________

                     


عجیب

ارسال  شده توسط  علی امانی در 88/11/30 5:44 عصر

 

یک چیز بسیار جالب  

دانشمندان پس از تحقیق بسیار یکی دیگر از داروهای مریضی بد و  وحشت ناک یعنی  میگرن را یافتند!!! 

             

  بله  دارو نماز  نماز است !!!!!!!  !   !!!!!!!!!_______________________________________________________________________________________

دلیل:زیرا موقع سجده کردن به پیشانی فشار می آید

 و این فشار   گرفتگی ها و چرک رگ ها که در پیشانی وجود دارد را باز و بسته می کند که سبب از بین رفتن میگرن  می شود!!!!


فواید اخروی نماز شب

ارسال  شده توسط  علیرضا کرمی در 88/11/17 11:36 صبح

فواید اخروی نماز شب
در سوره سجده (آیه 17) خداوند می‌فرماید: «فلا تعلم‏نفس ما اخفى لهم من قرة
اعین‏».
مردان خدا براى انجام نیایش سحرگاهان و نماز شب، از بستر گرم فاصله مى‏گیرند و به
نماز شب مشغول مى‏شوند، پاداش آنان، غیر از بهشت و حوریان و ... چیزهایى است که
خداوند برایشان ذخیره کرده که موجب روشنى دیدگانشان است.

1) رسول خدا (ص) در مورد فواید اخروی نماز شب می‌فرماید:
 -  نماز شب برای صاحبش چراغی می‌شود در تاریکی قبر.

 


 -  پیامبر اکرم (ص) فرمود: نور مؤمن در روز قیامت، نماز در دل شب می‌باشد.

 -  همچنین در بحارالانوار، از مجالس صدوق به سندى از ابن عباس نقل می‌کند:
«قال رسول الله صلى الله علیه و آله فى حدیث فمن رزق صلاة اللیل من عبد او امة قام
لله مخلصا فتوضا وضوءا سابغا و صلى الله عزوجل بنیة صادقة و قلب سلیم، و بدن خاشع
و عین دامعة جعل الله تعالى خلفة تسعة صفوف من الملائکة فى کل صف ما لایحصى عددهم
الا الله احد طرفى کل صف فى المشرق و الاخر بالمغرب قال فاذا فرغ کتب الله عزوجل
له بعددهم درجات».
هر بنده‌اى که توفیق خواندن نماز شب پیدا کند (مرد یا زن) و با اخلاص آخر شب از
خواب برخیزد و وضوى کاملى بگیرد و با نیت پاک و قلبى سالم و بدنى با خشوع و چشمى
اشک بار نماز بخواند، خداى تعالى پشت سر او نه صف فرشته قرار می‌دهد که عدد هر صفى
را غیر از خدا هیچ کس نمی‌تواند بشمارد؟ یک طرف صف در مشرق و دیگرى در مغرب است،
پس هنگامیکه از نماز فارغ شد، به عدد تمام فرشته‌ها براى او درجه نوشته می‌شود.

 -  رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
در قیامت پس از آن که خداوند همه انسانها را جمع کند، منادى ندا مى‌کند و مى‌گوید:
پیش آیند کسانى که در نیمه‌هاى شب از بستر خواب دور مى‌شدند و خدا را مى‌خواندند و
از خشم و غضبش بیمناک و به رحمتش امیدوار بودند.
آنگاه جمعى پیش روند و قبل از دیگران به جایگاههاى خود (در بهشت) وارد شوند و بعد
از آنان به حساب مردمِ دیگر رسیدگى نمایند.

 -  پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: وقتی روز قیامت شد، نماز شب شخص ظهور می‌کند
و این آثار برای اوست: نماز در بالای سرش سایه‌بان است. بر سرش چون تاجی است. لباس
بدن نمازگزار است (آنجا که همه عریانند) نوری است که در برابرش می‌تابد. میان شخص
و آتش حائل و فاصله می‌شود. در برابر خداوند متعال برای مؤمن برهان می‌باشد. در
میزان اعمال انسان سنگین است. جواز عبور از صراط است. کلید بهشت است.

2) حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) که در مورد فضیلت نماز شب فرموده‌اند: نماز شب بر
طرف کننده وحشت قبر است.

 - امیرالمونین علی (ع) فرمود: هر کس یک شب تمام به عبادت به سر برد، در حالی
که قرآن شریف را تلاوت کند و هم در رکوع و سجود و ذکر خدا باشد، مشعلی از نور در
قبر او بزنند و تیرگی گناه و حسد را از قلب او بر طرف سازند، او را از عذاب قبر
ایمن گردانند و بیزاری و برات آزادی از جهنم بدو عطا کنند.

3) امام صادق (ع) فرمود: هر عمل نیکى در قرآن ثوابى برایش مقرر شده جز نماز شب که
خداوند عز و جل به جهت اهمیت آن ثوابى برایش ذکر ننموده و فرمود: (تتجا فى
جنوبهم).

 -  نماز در آخر شب افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است.

 - امام صادق (ع) مى‌فرماید: «ثلاثة هن فخر المؤ من و زینة فى الدنیا و
الاخرة، الصلوة فى آخر اللیل و یاسه مما فى ایدى الناس و ولایة الامام من آل
محمد».
سه چیز است که افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است نماز در آخر شب، و بی‌اعتنائى
به آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از اهلبیت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و
سلّم).

 -  امام صادق (ع) فرمودند: در روز قیامت همه چشمها گریان است مگر سه
چشم:
1- چشمی که از (دیدن و نظر به) آنچه خداوند حرام کرده بر هم نهاده شده.

 

2-
چشمی که در راه طاعت خداوند بیداری کشیده.

 

3-
چشمی که در دل شب از ترس خدا گریسته است.

4) حضرت رضا (ع) فرمود: بر شما باد به نماز شب که هر آن بنده در آخر شب برخیزد و
هشت رکعت (نماز شب) و دو رکعت شفع و یک رکعت وَتر بخواند و در قنوت خود هفتاد بار
استغفار کند از عذاب قبر و عذاب دوزخ ایمن گردد و عمرش دراز شود و روزیش وسعت
یابد.

 -  حضرت رضا (ع) فرمودند: «نماز شب خواندن را بر خود لازم بدانید زیرا
هر بنده مؤمنی که هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند
و در قنوت وتر 70 مرتبه استغفار کند، خداوند او را از عذاب قبر و از عذاب آتش نجات
می‌دهد و عمرش را در دنیا طولانی میکند و در زندگی اقتصادی خداوند به او وسعت و
گشایش میدهد و در هر خانه‌ای که در آن نماز شب خوانده شود، آن خانه برای مردم
آسمان روشنایی می‌دهد همانطوریکه ستارگان آسمان برای مردم روی زمین روشنایی می‌بخشند».


فواید دنیوی نماز شب

ارسال  شده توسط  علیرضا کرمی در 88/11/17 11:35 صبح

فواید دنیوی نماز شب
خداوند مشتاق کیست؟
خداوند متعال به یکی از صدیقین وحی نمود که برای من بندگانی هستند که مرا دوست می‌دارند
و من هم آنها را دوست می‌دارم، آنان مشتاق من، و من هم مشتاق آنها هستم، و آنها
مرا در یاد دارند و من هم به یاد آنان هستم، آنها به من نظر دارند، و من هم به
آنها نظر دارم، پس اگر تو قدم جای قدم آنها بگذاری، تو را هم دوست خواهم داشت و
اگر از راه آنها منحرف شوی عقوبتت خواهم نمود.
آن صدیق گفت: معبود من! نشانه آنها که مورد توجّه تو هستند چیست؟
خطاب رسید: آنان روزها همچون چوپان مهربانی که مواظب گوسفندان خود هست به سایه می‌نگرند
و منتظر آمدن شب هستند، و همان گونه که پرندگان هنگام غروب با شور و شوق عازم
آشیانه خود می‌گردند. اینان هم با همین حال به استقبال غروب خورشید می‌روند، پس
آنگاه که شب فرا رسید، و تاریکی همه جا را فرا گرفت، و فرش‌ها پهن و همه گرد هم
جمع شدند و هر دوستی با دوست خود خلوت نمود اینان در برابر من به پای می‌ایستند و
صورتهای خود را بر خاک می‌نهند، و با تلاوت آیات قرآن به مناجات و گفتگوی با من
برمی‌خیزند، و نعمتهای مرا سپاس می‌گویند. پس آنان را می‌بینی که گاه گریه می‌کنند،
و گاه شیون سر می‌دهند، گاه آه می‌کشند، و گاه از معاصی و گناهان شکوه می‌کنند،
گاه ایستاده و گاه نشسته، و گاهی در حال رکوع، و گاه در سجده هستند، و آنچه را که
به خاطر من تحمل آن می‌کنند، همه را می‌بینم، و شکوه‌هائی که از محبت من بر لب
دارند می‌شنوم.
اولین چیزی که به آنها عطا کنم سه چیز است یکی اینکه نور خودم را در دلهای آنها
بیفکنم در نتیجه همانگونه که من از آنها آگاهم، آنها نیز از من با خبر خواهند بود،
دوم اینکه اگر آسمانها و زمینها و آنچه را که در این میان هستند در میزان آنها
ببینم باز آن را کم خواهم دانست، سوم رو سوی آنها می‌کنم، و آیا اگر کسی من رو سوی
او آورم، احدی می‌تواند بداند که چه به او عطا خواهم نمود. (اسرار الطلوة، حاج
میرزا ملکی تبریزی، ص 455).

1) رسول خدا (ص) در مورد فواید دنیوی نماز شب می‌فرماید:
پیامبر (ص) فرمودند: یا علی پنج چیز دل را روشن می‌کند. ?- بسیار قل هو الله
خواندن،?- کم خوراکی، ?- مجالست با علما، ?- نماز شب، ?- رفتن به مسجد برای نماز.

 - رسول خدا (ص) فرمود: هنگامیکه آخر شب فرا می‌رسد خداوند منزّه می‌فرماید:
آیا دعا کننده‌ای هست تا اجابتش کنم؟ آیا درخواست کننده‌ای هست تا حاجاتش را عطا
کنم؟ آیا استغفار کننده‌ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه کننده‌ای هست تا توبه‌اش
را بپذیرم؟

 


 - از پیامبراکرم (ص) نقل است که فرمودند: هر بنده‌ای که توفیق نماز شب را
پیدا کند از روی اخلاص وضو بگیرد و با نیت پاک و قلب سلیم و بدن خاشع و چشم گریان،
پروردگار را بخواند، خداوند نه صف از ملائکه بی‌شمار را پشت سر او قرار می‌دهد و
به عدد آنها درجات معنوی او را بالا می‌برد.

 


 - پیامبر فرمود: «مَن کثر صلاته باللیل حسن وجهه بالنهار».
هر کس در شب زیاد نماز بخواند، صورت او در روز زیبا می‌شود.
شاید مراد از روایات آن است که خداوند شادابی چهره و آبرویی به آنها می‌دهد که
مردم آنان را دوست دارند و جذب آنان می‌شوند و به آنان تمایل پیدا می‌کنند. توجه و
اقبال مردم به آنان باعث جلب رزق و روزی می‌شود. بدیهی است که فردی به هر شغلی
مشغول باشد، وقتی که به خاطر نماز شب وجهه خوبی نزد مردم پیدا کرد، مردم کارهایشان
را به او واگذار می‌کنند و رزق و روزی او فراوان می‌شود.

 - پیغمبر اکرم (ص) فرمود :آنقدر جبرئیل مرا درباره شب خیزى سفارش نمود که
گمان کردم نیکان امتم در شب نخسبند.

 


 - پیامبر (ص) به جبرئیل فرمودند: مرا پند ده.

جبرئیل گفت: ای محمد، هر چه می‌خواهی عمر کن اما بدان که سر انجام خواهی مرد، و به
هر چه می‌خواهی دل ببند اما بدان که سرانجام از آن جدا خواهی شد و هر عملی که می‌خواهی
انجام بده ولی بدان سرانجام عملت را خواهی دید و نیز بدان که شرف مومن نماز شب
اوست و عزتش در خود داری از ریختن آبروی مردم است.

 - رسول اکرم (ص) فرمود: ای ابوذر سفرش پیامبرت را حفظ کن که برایت سود آور
است: هر کس آخر کارش با نماز شب باشد و بمیرد، بهشت برای اوست.

 


 - نماز شب وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.

 - سه گروهند که خداوند از آنان خوشنود است:
الف) کسی که نماز شب می‌خواند.

 

ب)
جمعی که نماز جماعت تشکیل می‌دهند.

 

ج)
دسته‌ای که در برابر دشمن، در راه خدا صف آرایی کرده‌اند.

 - هنگامیکه بنده از خوابگاه لذّت بخش خود برای اقامه نماز شب به خاطر جلب
خشنودی خدایش برخیزد در حالیکه بقایای خواب در چشمانش می‌باشد، خداوند بر فرشتگان
مباهات می‌کند و درباره او می‌فرماید: آیا نمی‌نگرید این بنده‌ام را که از خواب
شیرین خود دست برداشته و به نمازی که بر او واجب نکرده‌ام برخاسته است؟! گواه
باشید که من او را آمرزیدم.

 - در شب ساعتی است که بنده مومن در آن دعا نمی‌کند مگر اینکه مستجاب شود.
از حضرت پرسیدند: و آن چه هنگام است؟
حضرت فرمودند: ما بین نصف شب تا ثلث باقی مانده از شب.
احتمال دیگر این است که وقتی انسان نماز شب می‌خواند و دعا می‌کند و از خدا حاجات
خود را می‌طلبد، مخصوصاً اگر دعا کند که خدایا روزی مرا زیاد بگردان، دعایش مستجاب
می‌شود.
در هر صورت برای رزق و روزی غیر از عوامل مادی از قبیل تلاش برای کسب رزق و روزی،
عوامل معنوی نیز مانند دعای پدر و مادر، نماز شب، دعا کردن و صدقه دادن مؤثر است.
نباید همه عوامل را مادی بدانیم، بلکه یک سری عوامل معنوی نیز می‌تواند علّت یا
جزء علّت باشد.

 - اگر مردم میدانستند که (در اثر نخواندن نماز شب) چهار ثواب بزرگ و پاداش
همیشگی را از دست داده‌اند، گریه‌هایشان بر از دست دادنش طولانی میشد.

 - در حدیثی از رسول اسلام (ص) آمده است: هیچ چیز به اندازه گناه کردن انسان
را دچار خستگی نمی‌کند. هر چقدر که شب هنگام از خوابتان برای نماز شب بزنید، اگر
اخلاص داشته باشید به همان اندازه خستگی از شما دور می‌شود.

 - دو رکعت نماز در دل شب از دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوبتر است.

 - رسول خدا می‌فرماید: خدا رحمت کند مردی که در شب بیدار شود و نماز شب
بخواند و همسرش را نیز بر این عمل تشویق نماید و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلی او)
به صورت وی آب بپاشد و او را بیدار کند و خدا بیامرزد زنی را که در شب برخیزد و
نماز شب بخواند و شوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جای برنخواست (با اذن
قبلی او) آب به صورتش بپاشد تا او را بیدار کند.

 - کسی که به نیّت بیدار شدن برای نماز شب بخوابد خواب او نوعی صدقه بشمار می‌آید
و خداوند متعال برای او پاداش نماز شب را مقرّر می‌دارد.

 - هر بنده‌اى که توفیق خواندن نماز شب پیدا کند (مرد یا زن) و با اخلاص آخر
شب از خواب برخیزد و وضوى کاملى بگیرد و با نیت پاک و قلبى سالم و بدنى با خشوع و
چشمى اشک بار نماز بخواند، خداى تعالى پشت سر او نه صف فرشته قرار مى‌دهد که عدد
هر صفى را غیر از خدا هیچ کس نمى‌تواند بشمارد؟ یک طرف صف در مشرق و دیگرى در مغرب
است، پس هنگامى که از نماز فارغ شد، به عدد تمام فرشته‌ها براى او درجه نوشته مى‌شود.

 - پیامبر اکرم (ص) به امیر المؤمنین (ع) فرمود: سه چیز مایه انبساط خاطر و
باعث شادی مؤمن است:

 

1-
دیدار دوستان

 

2-
افطار کردن روزه

 

3-
عبادت و شب زنده‌داری در پایان شب.

 - بهترین شما کسانی هستند که در سخن گفتن مودبند، گرسنگان را سیر می کنند و
در شب آن هنگام که مردم همگی در خوابند، نماز می‌خوانند.

 - پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: یا علی پنج چیز دل را روشن می‌کند.

 

?-
بسیار قل هو الله خواندن.

 

?-
کم خوراکی.

 

?-
مجالست با علما.

 

?-
نماز شب.

 

?-
رفتن به مسجد برای نماز.

 - امام علی (ع) فرمودند: قیام شب موجب صحّت جسم و خشنودی پروردگار و در معرض
رحمت او قرار گرفتن و تَمَسّک به اخلاق پیامبران است.

 - سروران ارجمند روشنترین مصداق این حدیث امیرالمؤمنین علی (ع) است، روایت
دیگرى است که در بحارالانوار، از علل الشرایع به سندى از على بن محمد نوفلى نقل
شده است که مى‌فرماید:
«قال سمعته یقول ان العبد لیقوم فى اللیل فیمیل به النعاس یمینا و شمالا و قد وقع
ذقنه على صدره فیاءمر الله تعالى ابواب السماء فتنفتح ثم یقول الملائکة انظروا الى
عبدى ما یصیبه فى التقرب الى بما لم افترض علیه راجیا منى لثلاث خصال ذنبا اغفره
له او توبة اجددها له اورزقا ازیده فیه اشهدوا ملائکتى انى قد جمعتهن له».
شنیدم امام صادق (ع) فرمود: به درستیکه گاهى بنده خدا آخر شب بیدار مى‌شود،
درحالیکه از کسالت خواب به چپ و راست خم مى‌شود و یا سرش را خم کرده و چانه‌اش را
به سینه مى‌چسباند، پس در این هنگام، خداى تعالى امر مى‌کند، تا درهاى آسمان باز
مى‌شود، سپس به فرشتگان مى‌فرماید: به بنده من نگاه کنید، با آن که نماز شب را بر
او واجب ننموده‌ام، ولى به سبب تقرب به من، خود را به چه زحمتى وادار نموده است و
یکى از این سه خواسته را از من مى‌خواهد: یا گناه او را بیامرزم و یا تجدید توبه
نموده با من رابطه برقرار کند و یا آن که روزى بیشترى مى‌خواهد اى فرشتگان! شما
شاهد باشید هر سه جهت را به او بخشیدم.

- حضرت امام صادق (ع) در مورد نماز شب می‌فرمایند: «تتجافى جنوبهم عن المضاجع
یدعون ربهم خوفا و طمعا و مما رزقناهم ینفقون - فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة
اعین جزاء بما کانوا یعملون».
آنها شب هنگام از بسترها برمیخیزند و پروردگارشان را با بیم و امید میخوانند و از
آنچه به آنها روزی داده‌ایم انفاق میکنند، اما هیچکسی نمی‌داند خداوند چه
پاداشهائى که موجب روشنى چشمها میشود در برابر اعمالشان قرار داده است.

 - «نماز شب» باعث زیبایی سیما، و نیکویی اخلاق و خوشبویی بدن و فراوانی رزق
و مایه ادای «قرض» و موجب از بین رفتن غم و باعث تقویت نور چشم است.

 - «لانهم خلوا بالله فکساهم الله من نوره».
کسى که اهل نماز شب است روى او نیکو و نورانى مى شود. زیرا آنها با خدا خلوت
نمودند در عوض خدا آنها را به کسوت نور خود درآورد.

 - نماز شب، روى انسان را نیکو و خلق او را خوب و بویش را پاکیزه و رزق را
زیاد مى‌کند و موجب ادا شدن قرض و برطرف شدن غم و اندوه و باعث زیادى نور چشم
میگردد.

توضیح آنکه روزی رسان خدا است و او به خاطر این که این افراد نماز شب می‌خوانند،
این پاداش (رزق فراوان) را به آنان عطا می‌کند. احتمال دیگر این است: وقتی انسان
نماز شب می‌خواند و دعا می‌کند و از خدا حاجات خود را می طلبد، مخصوصاً اگر دعا
کند که خدایا روزی مرا زیاد بگردان، دعایش مستجاب می‌شود.
در هر صورت برای رزق و روزی غیر از عوامل مادی از قبیل تلاش برای کسب رزق و روزی،
عوامل معنوی نیز مانند دعای پدر و مادر، نماز شب، دعا کردن و صدقه دادن مؤثر است.
نباید همه عوامل را مادی بدانیم، بلکه یک سری عوامل معنوی نیز می‌تواند علّت یا
جزء علّت باشد.

 - محبوب القواب مردم مى‌شود و مؤید مردم می‌شود و زنى که شوهرش به او مایل
نباشد از برکت نماز شب، بسیار به او مایل می‌شود.

 - روایت دیگرى بحارالانوار از ثواب الاعمال، به سندى از امام صادق (ع) چنین
نقل می‌کند که:
«جاء رجل الى ابى عبدالله علیه السلام فشکا الیه الحاجة فاء فرط فى الشکایة حیت
کاد ان یشکو الجوع فقال له ابوعبدالله علیه السلام یا هذا اتصلى فقال الرجل نعم
فالتفت ابوعبدالله علیه السلام الى اصحابه فقال کذب من زعم انه یصلى باللیل و یجوع
بالنهار ان الله تبارک و تعالى ضمن صلاة اللیل قوت النهار».
شخصى خدمت امام صادق (ع) آمد و اظهار فقر و تنگدستى کرد و از حال خود بسیار بد گفت
(حتى آنکه گفت اکنون گرسنه‌ام و غذا نخورده‌ام) حضرت به او فرمود: ببینم تو نماز
شب مى‌خوانى؟ راوى گفت: آن شخص پاسخ داد: آرى، پس امام صادق (ع) رو کردند به اصحاب
و فرمودند: هر کس خیال کند که نماز شب می‌خواند و روز گرسنه باشد، او دروغ می‌گوید:
زیرا خداوند متعال ضمانت فرموده که در برابر نماز شب، رزق و روزى روز را بدهد.

 - امام صادق (ع) فرمود: مرا خوش نیاید از آن بنده که قرآن خوانده (و فضیلت
نماز شب را دریافته) و شب هم بیدار بشود ولى برنخیزد تا بامداد که نماز صبحش
بخواند. از آن حضرت رسیده که نماز شب کفاره گناهان روز است.

 - مفضل بن عمر از حضرت صادق (ع) و آن بزرگوار از پدرش، از پدران بزرگوارش
(ع) نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمود:
خداوند جّل جلاله به دنیا وحی کرد: هر کس در خدمت تو باشد، تو او را به رنج و تعب
بیانداز و هرکسیکه تو را رها کند، تو در خدمت او باش و هرگاه بنده در دل شب تار،
با مولای خود خلوت کند و با او به راز و نیاز بپردازد، خداوند نور را در دل او
جایگزین فرماید.
و چون بگوید: ای ربّ و ای ربّ من، خداوند جلیل جلّ جلاله، صدایش کرده و گوید لبّیک
(بله، بله) ای بنده من، بخواه از من تا عطایت کنم، به من توکّل نمای تا کفایتت
کنم، سپس خداوند جلّ جلاله به فرشتگانش می‌فرماید: ای فرشتگان من، بنده‌ام را
بنگرید، در دل این شب تیره با من خلوت کرده است. در حالیکه بطالت پیشگان به لهو و
لعب مشغولند و غفلت زدگان در بستر خواب خفته‌اند، اینک گواه باشید که من طور حتم
او را آمرزیدم.

 - امام صادق (ع) فرمود: «علیکم بصلاة اللیل فأنّها سنّة نبیّکم و دأب
الصالحین قبلکم و مطردة الداء عن اجسادکم».
بر شما باد به نماز شب خواندن، زیرا سنت پیامبرتان است و روش صالحان قبل از شما
بوده و دردها را از جسم شما برطرف می‌کند.

 - باز از حضرت نقل شده است: «صلاة الیل تبیّض الوجه و صلاة اللیل تطیّب
الریح و صلاة الیل تجلب الرزق».
نماز شب چهره را شاداب می‌کند و باعث خوشبویی بدن می‌گردد و باعث رزق و روزی می‌شود.

 - نماز شب موجب مباهات خداوند بر ملائکه و فرشتگان مى‌شود.

 - این آیه شریف «و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات» شامل او مى‌شود کسانیکه
زیاد ذکر خدا را می‌گویند از مرد وزن هر که باشد (خداوند بهشت را براى آنها مهیا
می‌کند).

 - مشرف به جواب لبیک از جانب پروردگار عالم می‌شود زیرا خداوند مجیب الدعوات
است و دعاى بندگان مخلص را اجابت می‌کند و نور خدا در قلب او ثابت می‌شود و گناهان
او آمرزیده می‌شود.

 - زینت آخرت است، چنانکه مال و فرزندان زینت دنیا هستند.

 - نور چهره و جمال او در قیامت طبق روایتى پانصد سال راه و طبق روایت دیگر
سه هزار سال راه می‌رود و روشنى می‌دهد. و هفت صف از ملائکه که هر صفى از مشرق تا
مغرب باشد در عقب او صف می‌بندند و به عدد هر ملک و فرشته‌اى به او درجه و مقام
دهند.

 - هنگامیکه نماز شب نصیب زن یا مردی شود، و او برای خدا بپا خیزد و وضو
بگیرد، با نیت راستی و قلب سلیم و چشم گریانی نماز شب گذارد، خداوند پشت سر او هفت
صف از ملائکه که هر صفی را شماره نتوان کرد مگر خود خدا، قرار دهد. یک جانب هر صف
به مشرق و دیگری به مغرب است. پس وقتی از نماز فارغ شود خداوند به تعداد آن
ملائکه، برای نماز گذارنده درجاتی می‌نویسد.

 - از امام زین العابدین (ع) سؤال کردند: چرا متهجدان (عبادت کنندگان) در شب،
خوش چهره‌ترین مردم هستند؟ حضرت فرمود: «برای این که آنان با خدا خلوت می کنند و
خداوند از نور خودش به آنان عطا می‌کند».


بهترین دوران حفظ قرآن

ارسال  شده توسط  رضا قائدی در 88/11/13 10:50 عصر

 

دوران کودکی
برای حفظ قرآن، هیچ زمانی دیر نیست. در میان حافظان شمار کسانی که قرآن را در سنین بالا به خاطر سپردند، اندک نیست. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ـ دام ظلّه العالی ـ در درس خارج فقه می‌فرمود: مرحوم آیت‌الله خویی ـ قدس سره ـ در دوران پیری به حفظ قرآن مشغول شدند.
بنابراین، در هر سن و موقعیتی می‌توان به حفظ قرآن روی آورد. البته در کودکی ذهن برای فراگیری معلومات آمادگی بیش‌تری دارد. و باید آن‌را بهترین زمان حفظ قرآن به شمار آورد. رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ می‌فرماید: «آموختن در کودکی چون نقشی است که بر سنگ حک شده باشد؛ و آن‌که در بزرگسالی می‌آموزد چون کسی است که بر آب می‌نویسدبیش‌تر قاریان مشهور جهان چون استاد عبدالباسط، محمد صدیق منشاوی، راغب مصطفی غلوش و ابوالعینین شعیشع از کودکی به حفظ قرآن روی آوردند و در شمار حافظان کل قرآن جای دارنداکثر دانشمندان ما نیز در کودکی بدین توفیق دست یافتند. نام و زندگی شماری از آن‌ها عبارت است از:
ابن‌سینا
ابن‌سینا دانشمند نامی قرن پنجم هجری ـ که در پزشکی، فلسفه و... سرآمد عصر خود بود ـ پیش از ده سالگی قرآن مجید را حفظ کرد.
سید بن طاووس
سید بن طاووس یکی از دانشمندان شیعی است که در ماه شعبان سال640ق در کربلا دیده به جهان گشود و در شهرهای حله و بغداد به فراگیری دانش پرداخت. او از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی است و در یازده سالگی تمامی قرآن را به خاطر سپرد.رودکی
این شاعر پرآوازه‌ی سده‌ی چهارم ایران، در عصر سامانیان می‌زیست. وی حدود 1300000 بیت شعر سرود و شعر پارسی را به کمال رساند. رودکی از نعمت بینایی بی‌بهره بود؛ ولی در هشت سالگی تمام قرآن را حفظ کرد
ابوالعیناء
محمد بن قاسم بن خلاد بن یاسر اهوازی مشهور به ابوالعیناء، در شهر اهواز متولد شد و در بصره رشد یافت. وی از ادیبان بزرگ روزگار عباسی شمرده می‌شد و در کودکی قرآن را حفظ کرد. ابوالعیناء در چهل سالگی چشمانش را از دست داد و پنجاه سال دیگر عمرش را در نابینایی به‌سر برد.
حافظ شیرازی
این شاعر و دانشمند ایرانی، در نهایت فقر و تنگدستی به فراگیری دانش پرداخت. او تمامی قرآن را با چهارده قرائت از حفظ بود و «لسان الغیب» لقب داشت.
ناصر خسرو
ابومعین ناصر خسرو قبادیانی در سال 394 هجری چشم به جهان گشود و در 481 درگذشت. این شاعر، عارف، حکیم و نویسنده‌ی زبردست بود ـ که از نوادر روزگار به شمار می‌رفت ـ در 9 سالگی قرآن و بسیاری از احادیث را حفظ کرد.
ابن اثیر جزری
ابوالفتح ابن اثیر جزری از دانشمندان مذهب شافعی است. او در لغت، نحو، بیان و نیز فنون انشا و کتابت مهارت بسیار داشت و قرآن را در کودکی حفظ کرده بود


نماز ایات

ارسال  شده توسط  علیرضا کرمی در 88/11/13 2:57 عصر

نماز آیات به واسطه چهارچیز بر مسلمان واجب می شود:

1- کسوف (اگرچه به مقدار کمی باشد)

2- خسوف (اگرچه به مقدار کمی باشد)

3- زلزله

4- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتی که بیشتر مردم بترسند.

 

نحوه اقامه نماز آیات

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره بخواند و به رکوع رود و پس از رکوع دوباره یک حمد و یک سوره بخواند تا پنج مرتبه و در رکعت دوم نیز به همانگونه اقامه شود و پس از رکوع آخر قنوت خوانده شود و تشهد و سلام دهد.

و نحوه دیگر اقامه آن این است که:

سوره حمد کامل تلاوت شود و سوره توحید به پنج بخش تقسیم شده و بعد از هر بخش یک رکوع انجام شود. رکعت دوم نیز به همان صورت و بعد از آن تشهد و سلام داده شود.


نما.ه وحشت

ارسال  شده توسط  علیرضا کرمی در 88/11/12 5:49 عصر

بنام خدا

دستور نماز وحشت(شب اول قبر) آن است:

 

 که در رکعت اول بعد از حمد، آیة الکرسى بخواند; و احتیاط آن است که تا هم فیهاخالدون خوانده شود; و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره اناانزلنا بخواند و بعد از سلام نماز بگوید: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَابْعَثْ ثَوابِها اِلى قَبْرِفُلان. و به جاى کلمه فلان اسم میت را بگوید.

 

زمان اقامه نماز وحشت:

نماز وحشت را در هرموقع از شب اول قبر مى شود خواند; ولى بهتر است در اول شب بعد از نماز عشا خوانده شود.

 

موفق باشید

یا علی


کدام روایت در توصیف نماز، بالاتر و بالغ‏ تر است؟

ارسال  شده توسط  احمد فرد در 88/11/11 7:53 عصر

کدام روایت در توصیف نماز، بالاتر و بالغ‏ تر است؟


 روایت «رزام» در کتاب «فلاح السائل» (1 )در اوصاف نماز؛ ولى ما روایت نقد مى ‏خواهیم نه نسیه. هم چنین عبارتِ:
«تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکَرِ» ( 2 )؛ (نماز، انسان را از کار زشت و ناپسند باز مى ‏دارد.)
 در قرآن در وصف نماز ذکر شده هم چنین جمله ‏ى:«وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»  (و مسلّما یاد خدا بزرگ‏تر است.) در قرآن آمده است. این جمله شاید به این معنا باشد که: «ذِکْرُاللّه‏ِ فىِ الصَلاةِ أَکْبَرُ مِنْ ذِکْرِهِ فى غَیْرِها.» ( 3) یاد خدا در نماز از یاد خدا در غیر آن بالاتر و بزرگ‏تر است. یا این که: «أَلصَّلاةُ فى أَنَّها ذِکْرُاللّه‏ِ أَکْبَرُمِنْ غَیْرِها.» نماز از لحاظ ذکر خدا بودن از غیر آن بالاتر و بزرگ‏تر است.
در هر حال، بنده از میان عبارات مرویّه در توصیف و شأن نماز بالاتر از «أَلصَّلاةُ مِعْراجُ الْمُؤْمِنِ.» (4‏ )؛ (نماز، معراج و وسیله‏ ى ترقّى و عروج مؤمن است) ندیده ‏ام.
 مجلسى ثانى(5) این روایت را به عنوان ارسالِ مُسَلَّم آورده است، در منظومه‏ ى سیّد بحرالعلوم ـ رحمه‏ اللّه‏ ـ نیز آمده است:
«مِعْراجُ کُلِّ مُؤْمِنٍ مُسْتَیْقِنٍ.» نماز، معراج هر مؤمن اهل یقین است.

 بنابر نقل شیخ مفید ـ رحمه ‏اللّه‏ ـ ، مرحوم صدوق در کتابى این حدیث را نقل کرده، و شرحى براى این حدیث دارد ظاهرا به نام «رساله‏ ى اختصاص». امّا این که آیا خودش این رساله را نوشته یا از صدوق ـ رحمه ‏اللّه‏ ـ نقل مى ‏کند، معلوم نیست.
 در هر حال، اگر عدم وجود این حدیث در کتاب «وسائل الشیعة» موجب عدم اعتبار آن باشد، باید گفت: تمام مستدرکات باطل است، بلکه بنده روایاتى را در برخى اصولى که صاحب مستدرک الوسائل( 6) از آن نقل کرده نظیر عوالى اللّئالى دیده ‏ام که در خود مستدرک در همان باب نقل نشده است.

 

 

1.  ر.ک: فلاح السّائل، ص 23؛ مستدرک الوسائل، ج 4، ص 91؛ بحارالانوار، ج 47، ص 185؛ ج 81، ص 250.

2. سوره‏ ى عنکبوت، آیه ‏ى 45.

3. ر.ک: مستدرک الوسائل، ج 3، ص 80؛ بحارالانوار، ج 79؛ ص 206.

4. ر.ک: بحارالانوار، ج 79، ص 247 و 303؛ و ج 81، ص 355، بیان مرحوم مجلسى ـ رحمه ‏اللّه

5. مؤلّف کتاب شریف «بحارالانوار» و تألیفات دیگر، محدّث بزرگوار محمّد باقر بن محمّد تقى اصفهانى مجلسى (1037 ـ 1110).

6. محدّث بزرگوار، حسین بن محمّد تقى طبرى نورى ـ رحمه‏اللّه‏ ـ (؟ ـ 1320 )

 

احمد فرد کلاس 1/3 مدرسه راهنمایى اندیشه در کویت

 http://bahjat.org/fa/index.php?option=com_content&task=view&id=1385&Itemid=51 منبع تحقیق: